donderdag 25 oktober 2012

Vicks verhuist. Verhaal

VICKS gaat verhuizen....

Ik ben een ijsbeer. Een hele grote al.. en ik heb een lieve mama. Een papa heb ik ook. Maar daar kan ik alleen naar kijken. In mijn verblijf heb ik een zwembad. Mmm...daar kan is zo lekker in duiken ! Ik heb ook stenen in mijn verblijf. Een tijdje terug liet ik perongeluk een grote steen uit mijn poten vallen. Ploep, zo tegen de ruit aan ! O, oh ! De hele ruit was stuk en ik was een puber beer ! Wat dat nu precies betekend ??

Veel mensen komen er bij me kijken. Bijna allemaal met een groot fototoestel. Er kwam weleens een meisje met een groene tas. Een mooi dat ik die vond ! Ik ben dol op vis en op ijstaart, maar wat vervelend zeg.. het is vandaag zondag en ik heb nog niets te eten gekregen. En drinken.. dat kan nu ook al niet meer ! Raar, wat zou er aan de hand zijn ? Zijn mijn verzorgers ziek ? Nee, dat kan niet ! Is er geen vis meer ? Ook niet.. want mama heeft wel iets gekregen.  Ik zal maar gaan slapen.. dat helpt ! Morgen krijg ik vast wel weer
wat !

Maar nee, ik ben wakker geworden en het is weer morgen en toch krijg ik geen eten. Er zijn verzorgers en een enge meneer. Bah, bah.. wat gaan ze nu doen ? Ineens voel ik een prik. Moe val ik in slaap en dan..

Ineens word ik wakker. Waar ben ik ? Tralies..Wat is mijn binnen verblijf klein ! Of ??

Raar nu begin ik te rennen, maar.. ik sta gewoon stil ! Of ren ik niet ? Ik beweeg en ik ga vooruit. Hoe noem je dat ? En ik hoor een broem geluid en getoeterd. Dag mama ! denk ik snel.

Zal ik weg gaan ? Weg van mama ? Maar waar naar toe dan ? Komt dat omdat ik een puber beer ben ? Ik vind mezelf groot, maar bij mama is het zo fijn ! Ik mag vaak drinken. Lekkere melk ! Wat raar allemaal
zeg ! En zal het lang duren ?

Nu beweeg ik niet meer. Zijn we er ? Ik zie meer licht en mensen. Wie zijn dat ? En wat hoor ik ? Ineens zie ik nog een kooi.. en wat nu ? Een beer zoals ik. Mama ? Nee, ze is veel kleiner ! "Het ga je goed , meid !" "Succes !" "Dag Sesi !" Sesi... zou ze zo heten ? Ik ben Vicks ! Dat zijn snoepjes. Voor mensen. Mensen met een zere keel ! Kijk nou ! Help.. we bewegen weer ! Was ik er dan nog niet ? Gaan we nu nog verder ? Samen.. Sesi en ik ? Ik zal d'r eens goed bekijken. Daar heb ik vast veel tijd voor. Even rechtop staan. Ik zal ook eens brullen.. Zie je : Sesi vind het ook gek ! Ze loopt net zo vaak hen en weer als ik. En ze kijkt ook naar mij. Maf zeg ! Misschien kunnen we wel vriendjes worden !

Het duurt heel erg lang. Mijn kooi is klein en ik verveel me. Ik mis mijn grote verblijf met het water en het gras. En ik mis mama. Ik wil met mama spelen en met een grote zwarte ton. Ik wil heel maf zijn.. zodat de mensen om mij lachen. Maar ja.. ik ben groot geworden. Ik moet maar stoer zijn. Geen mietje, want dan wil Sesi vast mijn vriendjes niet zijn !

Zal ik soms net als papa een verblijf voor mezelf krijgen ? Saai ...! Of moet ik dat relaxt vinden ? Papa is wel erg stoer.. maar ik denk toch dat ik liever een verblijf met Sesi krijg. Ze is best lief ! En met haar kan ik spelen.

Hoelang zal het nu nog duren ? Volgens mij heb ik lang geslapen.  Ik lust wel een hele bak water. En ik zou graag een vistaart van ijs krijgen. Toen ik jarig was kreeg ik er ook zo 1.  En ik kreeg zelfs in het donker visite. Vicks - avond was het toen.

We stoppen. Maar dat hebben we al een paar keer gedaan. Een man vertelde ons over : "Vrachtenwagen ." "Reis ." en "Rijden ." Daar bedoelde hij vast het bewegen mee. De deur gaat open. Ik denk dat we er inderdaad zijn.. of zou er nog een kist komen ? Nee, ik denk het niet ! Goed opletten. Ik moet precies weten waar ik ben ! Wat hoor ik een gekke taal ! En jahoor.. ik mag er uit ! Brrr, wat eng ! Maar als ik hier vis krijgen kan.. Zou Sesi bij mij blijven. Hmm, volgens mij zeggen ze wel netjes "Vicks ." Dat is fijn ! Dan weten ze tenminste dat ik het ben.

We mogen ergens naar binnen. Een binnen verblijf ! Mama...ik kijk goed om heen maar mama  zie ik nergens. Nee, ! Mama is niet mee gegaan. Mama is vast nog in Blijdorp. Met papa. En nu ben ik alleen. Ergens anders. Vast erg ver weg.. zal ik mama ooit nog zien ? Dag mama ! Ik ben groot ! Het gaat goed met me ! En Sesi...? Ja, daar is ze ! Wij mogen vast samen blijven. Gezellig ! Ik ben benieuwd of ze sterk is !

Ha, nu mag ik naar buiten ! Daar ben ik best aan toe. En jahoor.. ze hebben hier heerlijke vis ! Wow, het is hier erg groot ! Ik ren eerst maar een rondje en daarna zal ik goed snuffelen. Zie ik mensen ? Komen ze bij me kijken ? Ik denk het wel.. In iedergeval : ik zal Blijdorp nooit vergeten ! En deze reis ook niet.

En later als ik groot ben. Nog groter.. heb ik kinderen. En Sesi is hun moeder. We noemen ze : Eric, Olinka, Freedom, Viktor, Siku en Huggies.. want iemand heeft mij verteld dat Sesi veel familie heeft. Eric en Olinka zijn mijn papa en mama. Sesi heeft een broer die Siku heet en haar papa is Viktor. De mama van Sesi is Fredom. Sesi heeft ook een oma. Gek hoor ! Ik heb die niet.. of wel ? Dat is me nooit verteld. En Sesi 's oma , dat is Huggies, heeft ook nog twee kleine kinderen. Luka en Lynn. Dus als Sesi en ik nog meer kinderen krijgen kunnen we ze ook zo noemen. Het was gezellig daar in Ouwehands Dierenpark. Maar nu heeft Sesi het gezellig met mij. En ik met haar.

Dit had ik nooit gedacht. De volgende keer als ik geen eten krijg weet ik vast wel. Brr, nee.. eigenlijk wil ik niet nogeens verhuizen. Maar die taal is zo moeilijk ! Ik kan het niet vertellen. Ik zal wel zien.. !

En bijdeze wil ik al mijn bezoekers en verzorgers bedanken. Dus ook mama.

Een verhaal over de verhuizing van Vicks, n.a.v van zijn verhuizing van Blijdorp naar Zweden. 
Vicks verteld..!!

Vicks tijdens de zoomeravond op 20 juli 2011
 Als je heel goed kijkt zie je de oogjes van Vicks. Tijdens de Vicks avond.
Baby Vicks. In zijn binnenverblijf kregen we dit filmpje te zien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten